Só con
evocar nomes como Lascaux ou Altamira, percíbese claramente que a manía de
pintar nas paredes, xeralmente co designio do público coñecemento, é tan antiga
como o home. Os habitantes de Pompeia, desaparecidos todos de morte matada no
79 d. n. e. nunha violentísima arrautada do Vesubio, eran, polo visto,
especialmente proclives a declarar nos muros da cidade toda sorte de mensaxes,
anuncios, retrincos ou francas mamarrachadas. A tal punto era isto así que
alguén, compadecido dunha pequena tapia na que xa non había espazo para grafar
máis parvadas, aínda atopou sitio para, en letra fina, estampar un enxeñoso
mensaxe para a posteridade: Admiror,
paries, te non cecidisse ruinis, qui tot scriptorum taedia sustineas, a
saber, «pasmo, parede, de que non caias en ruínas, ti que sostés o aburrimento
de tanto escritor».
Esta teima dos pobres pompeianos callou co andar dos tempos
nunha palabra, graffiti, que é un
verdadeiro mot-témoin dos nosos
tempos. Artistas urbanos fanáticos do rap, gorra de béisbol ao revés e jeans de
tres talles máis, provistos de poderosos aerosois definen nas paredes das
cidades, no interior de pontes, nos sinalizadores das estradas, nas estacións
de metro… unha nova forma de cultura plástica e conceptual que, na súa
imaxinación e poder estético, nada teñen que ver coas pintadas dos vellos tempos. Seguro que a vostede o asalta de cando
en vez a palabra BOSTA, grafada en grandes caracteres e con artística maiúscula
perfilada, en innúmeros sitios de Compostela, ao punto de semellar case unha
icona gráfica da cidade.
A remates dos 70 e nos 80, os ácratas facían alarde de
ironía en portas e tapias do Franco: No
es Vota no, es butano; Parad el mundo
que me apeo; Non queremos o medio
ambiente, querémolo enteiro. É verdade que o criterio estético era de menor
calado e non se chegaba ás auténticas obras de arte que hoxe poden contemplarse
como expresión, que dúbida cabe, dunha
nova forma de cultura, directamente destilada da experiencia da vida urbana.
Daquela, abondaba cun esprai vermello, unha reivindicación política (e había,
naqueles días, onde elixir…) ou un chisco de retranca. Hoxe, signo, talvez, dos
tempos, catro antropomorfos (ou xinecomorfas, dá igual), incultos, nostálxicos de revolucións que, por boa
fortuna, non tiveron que vivir, consentidos e pouco dados aos límites, luxan
paredes centenarias e obras mestras da escultura de hai novecentos anos para
alardear, igualmente, de imaxinación, graza e fina retranca, da mellor do país:
Machirulos pim pam pum; No salí de tu costilla, tú saliste de mi
coño; Feminismo ou revolución, e
por aí. Se leran un libro…
No hay comentarios:
Publicar un comentario