Hai obras
inspiradoras, fundamentais, proféticas, luminosas como Venus no solpor dun día solleiro.
Obras que, as máis das veces sen o preveren os seus autores, puxeron os
alicerces de construcións grandiosas, asegurando con forza extrema esa ausencia
de solución de continuidade que é característica do pensamento, da arte, da
ciencia. En 1962 unha bióloga norteamericana de 55 anos, á que, por eses
absurdos e crueis zarpazos do destino lle restaban apenas dous de vida,
publicou un libro que, malia o título facer promesa dunha fermosa colección de
poemas, era calquera cousa menos lírico, eu diría, case tráxico. A bióloga, tamén
experta zoóloga, chamábase Rachel Carson; o libro titulábase Silent Spring (‘Primavera silenciosa’) e, consagrado á avaliación científica dos incalculables danos
do uso indiscriminado dos pesticidas, especialmente o DDT sobre o medio natural,
a grandiosa construción que a obra estaba alicerzando era, ni máis nin menos, a
ecoloxía, entendida no seu máis contemporáneo sentido. Coa alerta explícita desta
obra valente e pioneira, ademais de exasperar e poñer en pé de guerra a
omnipotente industria química norteamericana, Carson advertiu, por vez primeira
con inapelables criterios científicos, que a rapacidade do capitalismo pon en serio
perigo o medio ambiente e a vida do planeta, algo que, para entendérmonos, case
sesenta anos despois describimos como cambio
climático.
De Primavera silenciosa, por certo, fixemos
nas prensas universitarias, dentro da nosa colección de «Clásicos do PensamentoUniversal», unha edición en 2015 con excelentes limiar e tradución,
respectivamente, dos profesores e meus bos amigos Pablo Ramil e Juan Casares.
Rachel
Carson era unha científica, claro, unha científica de primeira orde, pero ¿que
alma de científico non agocha o seu recanto de poeta? Titulou o seu libro dun xeito
sublime, xogando cunha imaxe aterradora e elocuentísima, pero, de seu, profundamente
lírica: a dunha primavera sen paxaros, como devastador efecto do abuso dos
biocidas.
Nestes días
de obrigada catacumba, acudín de novo ao meu exemplar da nosa edición de Primavera silenciosa (raro exemplar,
pois esgotamos a edición en breve prazo), curiosamente movido por un sentimento
de paradoxo. Nos breves paseos co meu can (vai para catro anos que o teño, non
pense vostede que son un oportunista…), comprobo que quen silenciou é, cousa
insólita, a humanidade e o único que se escoita nesta kafkiana primavera é o
rechouchío dos paxaros, puro, doce, cristalino como a limpa auga dun regato, sen
o fondo insoportable do balbordo das cidades. Porque a xente facemos moito
ruído e, como adoita ocorrer, de cando en vez hai que calar un pouco.
No hay comentarios:
Publicar un comentario