Hai uns días sorprendinme a min
mesmo tecleando o título de dúas obras dun mesmo autor na ventanilla única de Google para deducir se unha delas era máis
«importante» (as aspas son aquí necesarias) ca a outra. A primeira devolvía
600.000 resultados, a segunda 2.400.000. Nin que dicir ten cal foi a miña
conclusión. O que me sorprendeu foi a capacidade canonizadora que, de xeito
practicamente inconsciente e automático, concedín ao veredito de Google, sen
determe a matinar un pouco sobre a calidade e fondura das coincidencias que o
máxico algoritmo do buscador é quen de atopar en décimas de segundo. Que
importa? O caso é o número, unha cifra que establece un ranquin universalmente
recoñecido. Hai unha web moi divertida chamada Googlefight,
onde pode vostede introducir dous criterios de procura para ver quen gaña. Algúns «clásicos» son Steve Jobs /vs/
Mark Zuckerberg; Google /vs/ Microsoft; Luke Skywalker /vs/ Darth Vader ou
MacDonalds /vs/ Burger King. A xente pasa o rato metendo cousas como
Rajoy /vs/ Zapatero, Celta /vs/ Depor, Beiras
/vs/ Feijoo e por aí, o que, entre outras cousas, ademais de evidenciar o pouco
que teñen que facer algúns, demostra a tendencia basalmente binaria do seu
humano. Eu lembro aínda próximos os tempos nos que existía a profesión do
documentalista, un señor ou señora a quen se lle encargaba información
circunstanciada sobre un asunto e, pasados uns días, enviaba un dossier
impreso, relativo ao particular que motivara a consulta, algo inconcibible en
tempos nos que a interfaz de comunicación coa información se basea na absoluta
inmediatez e na ausencia do máis mínimo esforzo. Persoalmente superei hai moito
a superflua dialéctica ‘papel-dixital’ ou, máis amplamente,
‘tecnofilia-tecnofobia’, entre outras cousas porque, en punto a tecnoloxías da
comunicación, a miña profesión de editor obrígame a estar sempre un chisco máis
alá ca o común dos mortais. Pero, poñendo unha vela a Google, non son quen de
non poñerlla a Gutenbeg. Penso, precisamente, na indeleble pegada que unha
cultura (¿) adquirida baixo demanda e desprovista da beneficiosa «xerarquía»
que proporcionaba o papel (non é o mesmo un manual ca un libro de texto nin
unha enciclopedia ca unha monografía) está deixando cada vez con máis
intensidade en xa varias xeracións. Hai unhas semanas reflexionaba neste mesmo furancho sobre o desprezo ao pensamento complexo, case unha característica dos
denominados nativos dixitais. Ata certo punto, Google quintaesencia esa
ausencia de crítica. Anque, polo demais, San Google serve para todo. A viñeta
gráfica é elocuente: «María, ti sabes onde teño os calzoncillos?» «Eu que
carallo sei, busca en Google!».
No hay comentarios:
Publicar un comentario