Neste voluntario retiro do século no que vivo, entérome pola prensa da homenaxe que Galicia rendeu en Pontevedra a José Zeca Afonso no vinte aniversario da súa morte, que levou ás televisións galega e a primeira canle portuguesa (RTP) a asinaren un convenio para a emisión conxunta do programa, o día 25 claro está, do acto, no que participaron artistas de aquén e alén Miño. Ben sei, por testemuños directos de persoas moi próximas e queridas, da querencia que o Zeca e Célia tiñan pela Galiza e a súa lingua, a cal, polo que me contaron, lles lembraba unha sorte de primitivo portugués medieval.
Para min, José Afonso, a quen nunca vin en directo, sempre será unha figura de referencia, non só no compromiso social e político senón tamén no eido estritamente musical. O disco que me segue parecendo máis fascinante da súa obra é Venham mais cinco, e, dentro deste, un tema que creo marcou para min unha forma de entender o pefecto vencello de dúas linguaxes como a poesía e a harmonía musical é Era um redondo vocábulo (pelos degraus de Laura a tinta caia num móvel vazio...), un poema surrealista, onírico e evocador ―escrito, por certo, na cadea, que o Zeca visitaba con frecuencia― complementado por un universo harmónico surrealista, onírico e evocador, pero de sólida, e belísima, arquitectura.
O disco, do 73, corresponde a un autor fundamentalmente desenfadado, irónico, nihilista ou iconoclasta (Rio largo de profundis; A formiga no carreiro; Nefertite não tinha papeira; Gastão era perfeito), anque haxa tamén espazo para o máis exquisitamente tradicional (Adeus ó Serra da Lapa, un tema a capella que sigo lembrando como cantar asociado a diversas actividades menores: ducha, traballos lixeiros, camiñatas…). Unha das cousas máis chamativas e características do LP era aquel comezo inexplicable, xenial e engaiolante no que tras oírse a voz ronca do Zeca preguntar Está tudo?, unha mestura de instrumento popular de corda e a propia voz do autor interpretaban, a xeito do que parecía un ensaio, unha salmodia monostrófica: a garrafa vazia de Manuel Maria.
Outro elemento fascinante do disco era a foto do Zeca, rompedora, antiheroica, familiar, con gorra pristinamente lusa, camisa de por fóra, as sempiternas gafas de pasta grosa, zapatillas de casa, sentado nunha hamaca e coa expresión indefinible e intelixente de quen botou a sonda na perversidade e na estupidez humana e non deu fondo.
Era frecuente na miña mocidade (por volta de remates dos setenta e os oitenta) saber tocar coa guitarra cancións do Zeca (e de moitos máis: Llach, Fausto, Paco Ibáñez…) e estimular ao canto colectivo e compartido en xuntanzas de noctívagos, troulas e veladas subversivas e outras reunións etílicas. Eu me sabía moi ben, e aínda as recordo, Era um redondo vocábulo, Traz outro amigo também, Moda do entrudo e algunhas máis que hoxe non lembro. Imposible imitar a voz inimitable e irrepetible do Zeca ―de masculinidade case sensual, agria e doce, profunda e próxima, que tanto podía ser a voz do máis excelso poeta coma o canto atávico dun labrador alentexano.
Logo, cando tanto en España como en terra lusa se foi vendo que a democracia ía asentando, veu na miña existencia ―e na de moitos― o abandono da militancia política e o ingreso en paraísos artificiais e sicodelias diversas amenizadas no musical por inspiracións maioritariamente anglosaxonas. Pero nunca renunciei, nin entón nin agora, ao recoñecemento do xenio que latexaba baixo a pel humana, tan humana, daquel cronista do seu tempo con cara de sacerdote e alma de trobador.
4 comentarios:
Bastante tempo despois de tela escoitado e cantado -de térmola cantado-, soben que o Manuel María da "garrafa vazia" non era outro que o grande poeta chairego, e o texto un laio de ver como se acababa a augardente que contiña. Cada canción ten a súa historia, e esta non é das peores. Eu tamén sigo a me estremecer cos discos do Zeca. Por certo, as versións que das súas cancións fai Dulce Pontes son un auténtico regalo.
Non sabía que esa fora a orixe, que me parece moi suxestiva. Moitas grazas, Manolo,por compartir a túa erudición.
De Dulce Pontes (de quen gusto ben, lembro con delicia "O primeiro canto") non sabía que versionease (?¿?!!) ao Zeca. Tómase boa nota.
Apertas "derde esta majestuosa atalaia".
A anécdota da "garrafa vazía" contouma, hai xa ben anos, un bo compañeiro que semellaba sabelo todo do Zeca, Andrés Fernández Places. No disco dobre "Dulce Pontes en concerto. A brisa do coraçao" atoparás versións de "Os indios da meia praia", "Se voaras mais perto". "As sete mulheres do Minho" e "Que amor nao me engana". No disco "Lágrima" está unha canción galega da que non lembro o título, mais que comeza "Achégate a min Maruxa" e que seguramente lembrarás dos nosos vellos tempos. Unha aperta e ao teu dispor se queres escoitalas.
O mellor do asunto, querido Xoán, é que despitado como ti sabes que son, nin sequera contei o conto da garrafa. Parece ser que nunha das viaxes do Zeca a Galicia comparteu velada co Manuel María e esta agasallouno cunha botella de caña que, polo que se ve, sóubolle a pouco a José Afonso. A canción ou, como ben dis, esa salmodia monocorde, debeu nacer dunha boa chea e, en efecto, a iso soa.
Do Fausto ando a escoitar "Por ese río acima", historias de descubertas polos mares da pimenta e do azafrán. A pesar do todo o superada que queiramos nalgúns temas, a música desta xente dá para moito. Algún día falaremos, falarás, seguro, do noso Rui Veloso, do que tamén teño varios compactos.
Apertas de novo.
Publicar un comentario