Noutros artigos desta bitácora teño reflexionado sobre os efectos, na miña opinión, perversos desa milonga que os que hoxe mandan en San Caetano deron en chamar «Ano da memoria», e que, como a Lei homónima do goberno central, pasou sen pena nin gloria nin provocar máis ca indeferenza en xentes de miras autenticamente progresistas, pouco dadas a sectarismos e que fían máis do presente e o futuro que das sombras, ominosas, do pasado. E ollo que isto o di o neto, sobriño e sobriño neto de represaliados polo fascismo, que nalgún caso, como o dun brillante xornalista e poeta, renderon a vida á barbarie antes ca dobraren a cerviz.
Entendo que dous, cimeiramente, son eses efectos perversos dos que falo. Un, ademais de perverso innecesario, é o de afondar cando menos convén nunha fenda sociopolítica entre aquelas dúas Españas de don Antonio (unha das cales, setenta anos máis tarde, ha de helarte el corazón: elixa Vde., entre Francino e Jiménez Los Santos, a súa), fenda no labor da cal, por certo, don José María Aznar revelouse un virtuoso e, con todo -e contra o que cabería agardar- diariamente traballada pola actual clase política, obsesa de demoscopias e réditos electorais, coa descualificación por estratexia, máis que proclive a buscar, a prol de todos, espazos de entendemento, que os hai e moitos.
O outro efecto relaciónase coa vivencia implicitamente negativa e triste que, nunha inferencia malia implícita case necesaria, a recuperación da memoria atribúe aos anos nos que esa memoria era ilegal e reprimida. Quero dicir que unha cousa é que o franquismo fose un réxime abominable en todos os sentidos e outra, ben distinta, que os españois non fosen felices entre 1940 e 1975. A recuperación da memoria ten como base a satanización do franquismo, o que estimula a esixencia histórica de que a xente non experimentase baixo a férula do Movemento máis ca medo, represión e tristeza. Nada máis lonxe da realidade. Moita xente se enfrontou á ditadura e pagou co sufrimento e a tortura, cando non coa vida, o seu valor. Pero que moita outra xente non o fixera, e intentase montarse a súa película vital como boamente puido, non os converte en cómplices daquela.
Coa fin da posguerra, e a chegada dos planes de desarrollo, os seiscentos e as neveras, a televisión e a substitución do búnker polos tecnócratas (lembran os tres López do Opus Dei: López Rodó, López Bravo e López de Letona?), arribaron tamén á vella pel de toro os melenudos capitaneados por catro rapaces de Liverpool que, ao seu propio dicir, chegaron a ter máis sona ca Xesucristo. Ao pouco outros nomes como Bob Dylan, The Rolling Stones, Elvis Presley, Jim Morrison, The Kinks, The Animals… comezaron a soar, irreverentes e levantiscos a oídos afeitos á salmodia curil das novenas e besbesellos de beata. Nas nosas latitudes, Los Bravos, Los Brincos, Los Mustang, Los Sirex… abriron os vieiros dunha por veces delicada convivencia entre a modernidade, o desenfado e a gana de vivir dunha mocidade a quen a guerra collía xa de lonxe e un réxime disposto a perpetuarse á súa sombra. Logo, nunha eclosión imparable, a cultura e os modos de vida traídos da man pola música moderna acabaron impoñéndose en todos os recantos da Península.
Un libro que me envía o meu querido colega da Universitat de Lleida, Javier de Castro, editor por profesión e especialista na cultura pop por devoción, dá conta daqueles tempos, para min, e supoño que para moitos da miña quinta, xa tinguidos pola morriña dos anos mozos. Trátase de Quan Lleida era ye-ye. Musica moderna i societat (1960-1975), de coautoría de Javier, Álex Oró e Josep. M. Ruiz, e brillantisimamente editado por Pagés Editors, de Lleida, en 2005. Desfilan polas súas case catrocentas páxinas a gran formato e toda cor, con riquísima profusión de documentación gráfica, non só os grupos, as orquestas e as súas vicisitudes e relacións co tecido social do país, senón tamén outros moitos aspectos como as tendas de discos e material fonográfico e musical, as características laborais do mundo da pachanga e os grupos ye-ye, as dificultades impostas polo réxime aos bailes e que entendía como procaces manifestacións de modernidade, a emerxencia do folk e os seus contactos xenéticos coa oposición á ditadura, os concertos, os guateques, os asaltos, a estética das fundas dos discos, o nacemento das discotecas, boîtes e nightclubs… Unha experiencia «provincial» doadamente extrapolable a, creo, todas as latitudes da Península (unha idea, por certo, para calquera con azos e capacidad para poñela por obra no caso da Coruña, de Ourense…): quen non lembra aqueles grupos con profusión de apócrifos xenitivos saxóns: os Dancer's, os Cunter's (eran de Cuntis, daí o nome), a Orquesta X, Gran Parada, Poceiro, Sintonía de Vigo... os órganos Farfisa e as guitarras Fender, as baterías Ludwig, o ambiente das salas de fiesta, a emoción do primeiro morreo escoitando "Por un sorbito de champán", o cuba-libre de garrafón e o tufo a suor e Varon Dandy ?
Aqueles marabillosos anos.
4 comentarios:
Só polo título o libro xa paga a pena: Quan Lleida era ye-ye. Desde aquel famoso "Pontevedra de aquella" non vira cousa igual. Bueno sí: hoxe mesmo nunha furgoneta: "Aceitunas Sarasa siempre en su casa". E ten páxina web: http://www.aceitunas-sarasa.com/
Alcántara é un tipo de pobo, semianalfabeto, un tipo que para entender os chistes do seu fillo ten que ir mirar ás agachadas o dicionario. Ao seu pai matárono na posguerra por orde do cacique do pobo, mesturándose nas causas da súa morte a política e os líos de faldas.
Marchou do pobo coa súa dona cara á cidade fuxindo da lama e do cheiro a esterco, en busca dunha vida mellor, baseada no pluriemprego e en sacar aos seus fillos adiante. Con moito esforzo acada unha das metas principais, colocar ao seu fillo na universidade (o primeiro Alcántara universitario) e, de paso, merca un piso propio e un seiscientos.
É apolítico porque sabe que o seu fin na vida é vivir e garantir a vida dos seus, cousa que sabe por experiencia que non é algo que veña dado de por si. Sabe por experiencia tamén que para comer (e mercar un piso, e un seiscientos, e mandar ao fillo a universidade) hai que pasar desapercibido, non significarse. O seu fillo é rojo porque non sabe o que é a guerra.
Xente así, como Alcántara, moreas e moreas de alcántaras, foron os que deron carta de natureza ao pacto de silencio e desmemoria que foi a transición. Había medo. Un medo razoable a que os que levaban mandando a lume e sangue 40 anos seguiran a facelo, pero tamén un medo miserable a perder o que conseguiran con tanto esforzo: vivir ben, miserablemente, pero ben. Sobre todo considerando de onde viñan.
Agora os netos de Alcántara queren desenterrar ao seu bisabó, e non teño moi claro que iso estea ben. Ninguén pagará xa polo que fixo.
Querido Highway,
Non discuto (quen o faría?) que a ditadura lle furtou a vida a toda aquela xente directa ou indirectamente relacionada cos represaliados e que durante décadas se viviu como se os asasinados non tivesen existido. O que dubido (ollo: dubido, non discuto) é a oportunidade de seguir lambendo na ferida a setenta anos da guerra civil e a trinta da morte do ditador. Creo, por outra parte, que na transición (que coincidiu coa época probablemente máis luminosa da miña existencia, entre os meus 15 e 22 anos)botamos colectivamente contas co pasado, tendo moi presente, claro, de onde viñamos. Entre memoria e desmemoria a xente tirou para diante, pois só se vive unha vez.
Fondamente obrigado pola rica reflexión e fermosa evocación. Saúdos.
Houbo de todo no franquismo. Xente politizada que se xugou o tipo, e xente apolitizada que trataba de sobrevivir, o que non era pouco. E claro que, a pesar dos pesares, tamén había momentos para a alegría, para a festa.
Agora ben, non comungo cunha visión edulcorada (e fondamente conservadora) da vida cotiá durante o franquismo.
Como tamén manifesto a miña fartura das posicións que non fan máis ca criticar, unha e outra vez, calquera mínimo intento de restituír a dignidade das vítimas do franquismo. Que as houbo, señor Valdés, que as houbo. Non se trata de seguir lambendo ningunha ferida. Iso é unha simplificación. Trátase de dignidade, si, de dignidade. Imos ser tan cicateiros que até iso lles imos negar?
Publicar un comentario