Cando un tipo da cidade constrúe
unha casa de campo, nalgunha das aldeas periféricas das urbes de Galicia, e o
primeiro que fai é levantar un muro de pedra de dous metros ao longo de todo o
perímetro da súa propiedade, está rachando dun xeito violento comportamentos seculares,
segundo os cales a privacidade non está en absoluto limitada pola apertura a
unha convivencia razonable cos seus conveciños. Lembro que, en certo paseo por
un fermoso entorno próximo a Compostela, o meu acompañante preguntoume
estrañado por que saudaba aos nativos cos que nos atopabamos: simplemente,
respostei, porque esta é a práctica do mundo rural, unha práctica asentada, por
certo, nunha saudable e sensata relación entre o respecto e a confianza,
laminada cando non viciada nos últimos tempos pola perversa sedimentación do
peor das formas de vida urbana: a ignorancia do outro, a insolidariedade, a
insolencia. Eu mesmo, íncola dende hai anos dunha típica urbanización
periférica, non deixo de percibir a cotío a sensación do invasor que, ao cabo,
xa non espera a comprensión do invadido: só quen coñece o valor dun can de caza
pode graduar o disparate que supón convertelo nun caniche de compañía, e aí me
teñen paseando o meu beagle amarrado a unha correa perante a ollada, entre
condescendente e compasiva, dun labrador que, así como con retranca, me
pregunta se vou aos xabaríns.
Vendo estas últimas semanas arder o
monte do país, sinto, claro, o arrepío e a angustia que sente todo o mundo:
como xustificar tanta, e tan profunda, ferida a unha natureza pródiga? Claro
que o único culpable do lume é quen o acende. Pero contentarse con esa
explicación é ignorar que, de toda a lamentable deriva que nas últimas decadas
fixo de Galicia o pobre paisiño que segue sendo en tantos respectos,
probablemente a catástrofe, ecolóxica e económica, do monte leva a palma. Como
urbanita, pertenzo a unha tradición de pensamento que me impide penetrar as
razóns profundas do home do campo. Si creo, e en algo debo coñecer os meus
paisanos e o seu sentido práctico, que, se o monte arde, por unha razón será. Ou,
se o prefire Vde. en pasiva, de existir algunha razón, probablemente económica,
para que o monte no ardese, teña por seguro que non ardería. Alguén me contou
que o beneficio producido a un señor por unha boa cantidade de pinos, nun
piñeiro que tiña, foi non cobrarlle o porte dos troncos. Aí, tal vez, empecei a
entender.
Contan que, cando a gran pestilencia
de 1348 a xente comezou a asasinar xudeus, o bispo dunha cidade, espantado,
preguntoulle á xente por qué mataban os hebreos, inocentes da horrorosa
enfermidade. Os bos crisitianos respostaron:
Por que non? Cando me corren pola
cara abaixo bágóas de lume vendo arder os bosques do meu país, eu ordeno o meu
mapa do mundo imaxinando a pregunta que se fixo quen lle puxo o chisqueiro aos
fentos: por que non?
No hay comentarios:
Publicar un comentario