Nestas magníficas xornadas, que na súa terceira convocatoria vanse consolidando como unha cita anual vivamente esperada polo sector, púidose oír a voz de todos os actores dun complexo proceso: teóricos da edición; tecnólogos e informáticos; editores, libreiros e bibliotecarios; xestores, expertos da información e avaliadores da actividade científica editorial; responsables de entidades colectivas e especialistas en propiedade intelectual; agregadores de contidos dixitais... achegaron cadansúa experiencia, cadansúa perspectiva, permitindo construír un discurso que, na miña opinión, lonxe de semellar anárquico e deslabazado, asenta en alicerces sólidos e perfectamente definidos. Adianto un elenco das miñas conclusións destas xornadas.
- Estase configurando un medio substantivamente distinto ao libro impreso. Superar a estéril e facilona convición de que o libro dixital é un mero substituto do libro impreso é comezar a querer entender o que realmente está ocorrendo ao noso redor: o libro dixital é un medio diferente, que define, por unha banda, novas improntas memorísticas, de comportamento lector e de interacción e recuperación da información, e, por outra, políticas e estratexias adaptadas a unha xenética, produción, difusión e comercialización editorial diferentes á do libro tanxible.
- A edición universitaria está liderando boa parte da mutación dixital. A responsabilidade dos editores universitarios é especialmente trascendente, pois en ningún outro sector da edición a potencialidade da comunicación dixital adquire un alcance e consecuencias comparables. Cooperación multidireccional e fluidez nos fluxos de traballo entre todas as partes implicadas; desenvolvemento de novas formas de intelixencia empresarial; expansión internacional e detección de novos nichos de demanda son as accións principais que temos que liderar os editores, na miña opinión, o núcleo duro do proceso, pois todos os outros actores son sufragáneos da nosa posición e desta vai depender a eficiencia das políticas tecnolóxicas e de difusión e/ou comercialización dos produtos dixitais.
- É imperioso desfacerse das vellas inercias e incorporar solucións novas a problemas novos, imaxinación fronte a resistencia, innovación fronte a inmobilismo. Na medida en que o discurso do editor universitario sexa sólido e fundamentado, menores serán as reluctancias e escrúpulos dos xestores e políticos en relación a solucións que, por regra xeral, incorporan ademais enormes aforros de recursos financeiros.
- Conciliación intelixente de rutas dixitais: comercialización e acceso aberto. O retorno lexítimo de investimento en librarías e distribuidoras dixitais e o apoio á socialización do coñecemento en repositorios de acceso aberto non teñen por que ser camiños excluíntes.
- Adaptación constante ás mudanzas do medio en todos os aspectos: lexitimidade e respecto á vontade dos autores e aos cambios eventuais en materia de propiedade intelectual; necesidades e hábitos de consulta, acceso, compra ou lectura do usuario; estructura da editorial e capacidade de implementación de proxectos; softwares permanentemente actualizados e novas solucións tecnolóxicas.
- Definición dunha política eficiente de metadatos e revisión permanente da mesma.
- Dinamización dun novo discurso baseado en fórmulas alternativas á factores de impacto tradicionais (e ligados a intereses financeiros concretos), como únicos elementos métricos da calidade da edición e a investigación.
No hay comentarios:
Publicar un comentario